فرآیند تولید شیرآلات بهداشتی

شاید تا به حال برایتان این سوال به وجود آمده باشد که به طور کلی شیرآلات طی چه فرآیندی تولید می شوند؟ در پاسخ می توان گفت که تولید شیرآلات معمولاً در ۵ مرحله اصلی ریخته‌گری، ماشین‌کاری، پرداخت‌کاری، آبکاری و مونتاژ صورت میگیرد.

ماده اولیه‌ای که در ریخته‌گری و شیرآلات استفاده می‌شود فلز آلیاژی برنج است. برنج آلیاژی از مس و روی می‌باشد که نسبت آن دو در آلیاژ تعیین‌کننده نوع برنج با توجه به موارد استفاده آن است. از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌کنند و در صنعت شیرآلات بهداشتی به دلیل مقاومت در برابر اکسایش از آن استفاده می‌شود. آلیاژ برنج با رنگ معروف به زرد برنجی، در برابر کدر و لکه‌دار شدن مقاوم است و مس داخل برنج خاصیت میکروب‌کشی به آن می‌دهد.

– ریخته‌گری: ریخته‌گری شامل ۳ نوع قالب‌های ماسه‌ای و قالب‌های دایکست و قالب‌های ویژه می‌باشد.

ریخته‌گری به صورت ماسه‌ای همان ریخته‌گری سنتی است که در آن قالب‌هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه‌ها، محصول مورد نظر بدست می‌آید، کیفیت سطوح بدست آمده توسط این روش بسیار نازل و دارای خلل فراوان است و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار است.

ریخته‌گری به روش دایکست هم بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می‌شود. ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های ویژه یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روشهای ریخته‌گری است که شیرآلات با کیفیت و مرغوب عمدتاً از این روش تولید می‌شوند. قالب معمولاً قبل از بار ریزی گرم می‌شود و برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره بایستی درجه حرارت قالب را کنترل نمود. از دیگر مزایای این روش می‌توان به دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب، کیفیت متالوژی بالای قطعات تولید شده و عیوب ریخته‌گری کم اشاره کرد.

– ماشین‌کاری: ماشین‌کاری شکل دادن قطعه حاصل از مرحله ریخته‌گری با تراش و برش به وسیله ماشین‌های ابزار است. در ماشین‌کاری قطعات، بر حسب نوع کار از ماشین‌های تراش، فرز، مته، صفحه تراش و دریل ساده استفاده می‌شود.

– پرداخت‌کاری: پرداخت‌کاری خود دارای دو مرحله، سمباده‌زنی و پولیش می‌باشد. در مرحله سمباده‌زنی سطح قطعات ماشین‌کاری شده، توسط نوارهای چرخان سمباده ساییده می‌شوند تا پلیسه‌ها و ناهمواری‌های سطح کار، صاف و یکدست شوند. سپس در قسمت پولیش با همراهی واکس‌های پولیش سطح شیرآلات براق و صیقلی می‌شود تا برای مرحله آبکاری شیرالات آماده شوند. 

– آبکاری: فرآیند آبکاری دارای سه بخش آماده‌سازی قطعات، آبکاری نیکل و آبکاری گرم است.

آماده‌سازی قطعات برای آبکاری: برای دست آوردن یک سطح فلزی مناسب برای آبکاری نخستین عملی که با دقت باید صورت گیرد تمیز کردن قطعه است. زیرا چسبندگی خوب زمانی بوجود می‌آید که فلز پایه، سطحی کاملاً تمیز و مناسب داشته باشد. بدین علت تمام لایه‌ها و یا قشرهای مزاحم دیگر از جمله کثیفی‌ها، لکه‌های روغنی واکس، لایه‌های اکسید که روی قطعه در درجه‌های بالا ایجاد می‌شوند را باید از بین برد. عملیات آماده‌سازی شامل، چربی‌زدایی، تمیز کردن توسط اسید رقیق و آبکشی شیرالات است.

آبکاری نیکل: نیکل رنگی سفید شبیه به نقره دارد که کمی مایل به زرد است و به راحتی صیقل‌پذیر و دارای خاصیت انبساط و انقباض و جوش‌پذیری بوده و مغناطیسی می‌باشد. آبکاری با نیکل اساساً به منظور ایجاد یک لایه براق برای یک لایه بعدی مانند کروم و به منظور فراهم آوردن جلای سطحی خوب و مقاومت در برابر خوردگی برای قطعات برنجی و حتی بر روی پلاستیک‌هایی که با روش‌های شیمیایی فلزکاری شده‌اند به کار می‌رود. در مرحله آبکاری نیکل، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از نیکل به ضخامت حداقل ۱۰ میکرون بر روی آن تشکیل شود. 

آبکاری کروم: روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کروم کاری شده و کاملاً صیقلی شده در حد ۶۵% است. این عدد برای نقره ۸۸% و نیکل ۵۵% می‌باشد. در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع می‌شود در مورد کروم تغییری حاصل نمی‌شود. لایه‌های کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگ‌کاری و نقاشی را نمی‌پذیرد. کروم در مقابل گازها و مواد قلیایی و نمکها مقاوم است. از این رو پوشش بسیار خوبی برای شیرآلات بهداشتی محسوب می‌شود. اما در برابر اسیدها ضعیف می‌باشد. به همین دلیل برای تمیز کاری شیرآلات فقط و فقط باید از سرکه رقیق شده با آب استفاده کرد. با توجه به اینکه پوشش‌های کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را بطور کامل نمی‌پوشانند از این رو کروم کاری تزئینی، هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی روکشی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت می‌نماید به کار میبرد. معمولاً به عنوان پایه محافظ از نیکل استفاده می‌شود. در مرحله آبکاری کروم، قطعه را آن قدر در وان الکترولیت نگه می‌دارند که لایه‌ای از کروم به ضخامت حداقل ۰/۳ میکرون بر روی آن تشکیل شود.

 

– مونتاژ: در مرحله مونتاژ شیرآلات بهداشتی اهرمی پس از کنترل مشخصات ظاهری قطعه آبکاری شده کارتریج‌ها بر روی شیرآلات نصب می‌شوند. پس از آن تست فشار تحت فشار ۵ اتمسفر طبق استاندارد ملی ایران انجام می‌شود. پس از مرحله تست شیرآلات خشک و تمیز شده سپس تقسیم بندی و آماده ارائه به مصرف‌کننده می‌گردد. 

کارتریج‌ها که همان حکم مغزی در شیرهای کلاسیک را دارند و با بالا و پایین کردن اهرم جریان آب را قطع و وصل می‌نمایند و انواع مختلفی دارند که نوع مرغوب آن کارتریج سرامیکی فیلتردار می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *